Hálózati ismeretek I.

A BLOGOSZFÉRA

blog

A horizontális média kialakulása

Kovács Zsuzsa

"Az információ hatalom, ma már ingyen is kapom!"

Az internet – mint végtelen lehetőségek tárháza – ma már a mindennapjaink részévé vált. Mintha újra felfedeztük volna a paradicsomi tudás fáját, és vígan eszegetve annak gyümölcseit ráleltünk volna a legnagyobb erőre: az információra. Korlátlan mennyiségű ismeret áll a rendelkezésünkre a webnek köszönhetően. Különböző kultúrák keverednek egymással, új stílusok jönnek létre, hóbortok találnak követőkre, ismeretlenek válnak széles körben ismertté.

Az egyszerű, hétköznapi ember megoszt, lájkol, publikál.

Manapság egyszerűen, gyorsan, szinte pillanatok alatt állítunk elő új tartalmakat. Képet, videót, bejegyzést készíthetünk, melyet megannyi lehetőséggel élve bárkivel megoszthatunk. Az internet az új ismeretek fellegvára, melyhez akárki hozzácsaphatja saját kis részét, így alkotva világméretű egészet. A tartalom pedig szűretlen, nyers és garantáltan eredeti.

A lehetőségek tárháza végtelen. Az új információk nyilvánosságra hozásának legegyszerűbb módja a közösségi oldalak (Facebook), a különböző tartalommegosztó felületek vagy a számtalan témával és arculattal felruházható blogok használata.

Blog, a kommunikációs forma

A „web” és a „log” (napló), a „weblog”szó rövidülésével Peter Merholz által megalkotott „blog” kifejezést mára már mindenki ismeri. Nem is akad olyan internetező, aki ne töltené szabadidejének egy részét szívesen a világháló izgalmas, szórakoztató vagy épp praktikus blogfelületeinek böngészésével.

A blog egy tartalomkezelő rendszer, ami egy szakaszosan ismétlődő, mindig újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal. A bejegyzések írója bárki lehet: a szerzők köre az alkalmi szerzőktől a nagy írói közösségekig, sőt vállalatokig terjedhet. Témája sokrétű: lehet egyszerűen egy interneten közzétett személyes, egyéni napló (énblog), szakértői megnyilvánulás, politikai véleménynyilvánítás vagy üzleti jellegű kommunikációs eszköz. A blogok gyakorlatilag semmiféle formai vagy tartalmi megkötéssel nem rendelkeznek, bár többségük továbbra is hosszabb-rövidebb, döntően szöveges bejegyzésekből áll.

1999-ben vált széles körben elterjedté a blogolás. Evan Williams és Meg Hourihan Pyra Labs nevű vállalata megjelentette a Bloggert, amit a Google 2003-ban felvásárolt. A blogolás kényelmessé és elterjedté válásában komoly szerepet játszott Dave Winer. Cégével, a UserLand Software-rel blogmotorként is használható tartalomkezelő-rendszereket fejlesztett, amelyek lehetővé tették a webhez kevéssé értőknek is a publikálást.

2002-re a blogolás tömegjelenséggé vált, megjelentek az eszközök használatáról és a tartalom létrehozásáról szóló útmutatók, és az egyszerűen kezelhető blogszoftverek is. Az elektronikus közösség építő szerepe is kiemelkedővé vált. Blogtrükkök bloggereknek

Szakszerű versus amatőr újságírás

Az szakképzett újságírók az a fajta információs monopóliuma, ami az újságírást, mint szakmát jellemezte, mára szinte teljesen megszűnt. Létezik még papír alapú sajtó – annak ellenére, hogy 10-15 éve folyamatosan háttérbe szorítja az online változat -, de az újságíró létjogosultsága ebben a stuktúrában ma már nem áll biztos lábakon. Nincs már igény a tökéletesen megszerkesztett, minden formai követelménynek megfelelő cikkek gyártására.

"A nytimes.com annak idején gyorsan és rugalmasan reagált, amikor kiderült, hogy a blogok egyáltalán nem csak az amatőr grafománok játékszerei. Addigra (2005-2006) már több olyan blog is létrejött, aminek olvasottsága és befolyása összemérhető volt egy "hivatalos" kiadványban megjelent cikkével.

A Times – több más kiadványhoz hasonlóan - "kettős játékot" játszott: egyrészt blogokba szervezte ki egyes rovatait, illetve azok önállósított részeit, másrészt befogott és "háziasított" néhány népszerű (korábban) független blogot." Blogtalanít a New York Times Ingyenes NYTimes cikkek

Az Index is hasonló módon turbózta fel saját magát. A hazai kiadvány még előnyösebb helyzetben is volt, hiszen saját keltetőjéből – blog.hu – vehette át az életképesnek bizonyuló blogokat.” Milyen jól tette ezt, hisz egy friss felmérés szerint a blog.hu a legnépszerűbb közösségi oldal Magyarországon. Legnépszerűbb közösségi oldalak

Manapság gyakran újságírók is vezetnek blogot, továbbá annyira alacsonnyá vált a technikai korlát, hogy gyakorlatilag bárki, aki egy működő böngészőprogrammal és netkapcsolattal rendelkezik, blogírásra adhatja a fejét.

Ez persze a színvonalas újságírás tönkretételéhez vezethet, hisz mára már szinte lehetetlen versenyt futni az internetre felkerülő hírek gyorsaságával. "Balogh Ákos Gergely, a Mandiner főszerkesztője szerint az újságíróra visszahat a kommentelés, óvatosabbá teszi: jobban átgondolja, hogy mit ír le, és alaposabban ellenőrzi a tényeket, mert tudja, hogy a kommentelők úgyis egyből kiszúrják a hibát, ráadásul, néhány hozzászólás olyan adalékkal szolgálhat egy-egy témához, hogy legalább olyan figyelmesen érdemes elolvasni, mint magát a cikket." Digitális újságírás

Az horizontális média

"Reblogolni valamit annyit tesz, hogy a saját blogunkba egy az egyben beemelni egy más szerzőtől származó bejegyzést (persze a forrás megjelölésével), amihez aztán saját kommentárt, választ fűzünk a posztunkban. Erre épül többek között a Tumblr vagy a Twitter." BuzzFeed az internet királya

"A bloggerek maguk is olvassák, figyelemmel követik egymás munkáját, az RSS feed módot ad a tartalom automatikusan frissülő átidézésére, a testreszabott hírfigyelésre is. Az így kialakuló, egymást lefedő blogkapcsolatok rendszerét nevezzük blogoszférának, a kommenteléssel, megosztással ráépülő információs rendszert pedig "horizontális médiának"." Aktua’LiS

A véleményezés hatására egy témát többen is kontextusba helyezhetnek, ezzel egyéni képet alkotva, melynek következtében az olvasó is egy tágabb értelmezést kap. Így kialakul egyfajta hírfolyam, ami az egyén érdeklődési körét lefedi. Személyes hálózatokon szűrődik a tartalom, amivel a felhasználóban az az érzés keletkezik, hogy semmi fontosról nem marad le. Így lényegében azt kapod, ami érdekel.

Formátumok

Ugyan a blog szót önmagában elsősorban az írott anyagokra használjuk, formailag a blog ezen túl is sokféle lehet. A 2000 óta gyors fejlődésen átesett blogok egyik típusa a podcast. Itt a blog szerzője egy hangállományt tesz közzé. Jellemzően kisebb zenei betétek kíséretében hangzik el a bejegyzés. Gyakori, hogy ebben beszélgetőpartnerek is részt vesznek. A digitális fényképezőgépek terjedése miatt egyre népszerűbb formátum a fotóblog. A bloggerek csak közzéteszik a képeiket, rövid ismertetőt (jellemzően címet) fűznek hozzá.

A podcasthoz hasonló a videoblog vagy vblog. A vlog szó a blog és a videó szóösszetételből származik, és mozgóképes videónaplót jelent. Ez a műfaj igen sokrétű, művelői közé tartozik a youtuber és a booktuber is. A youtuber olyan vlogger, aki videóit a YouTube-on teszi közzé, vagyis saját csatornával rendelkezik. Ez lehet naplószerű és személyes, de tematikus is. Ehhez képest a booktuber olyan youtuber, aki videóiban könyvekkel foglalkozik, például megmutatja nézőinek a könyvespolcát (ez az úgynevezett könyvespolctúra) vagy véleményt mond egy frissen elolvasott könyvről. Booktuberek

A mikroblog olyan blog, ami rendkívül rövid, egyszerű tartalmakkal operál. A tartalom általában csak egy-egy linkből, pár mondatból, egy képből vagy videóból áll. Általában személyesebb jellegűek. Ennél a formátumnál a használt technika jellemzően a felhasználó felé nagyon egyszerű, sokszor még a hozzászólások sem lehetségesek.

A köznapi nyelvezetben általában ide a közösségi kommunikációs oldalakat soroljuk (A Plurk, a Twitter, a Jaiku, a Turulcsirip, a Tumblr vagy az Iwiw üzenőfal), de ide tartoznak még a linkmegosztó szolgáltatások (A Reddit, a Digg vagy a Del.icio.us) is. Általában technikai szempontból a mikroblogok alá sorolják a videoblogokat és a fotóblogokat is.

A blog tehát egy rendkívül sokrétű, egyénileg alakítható és témáját tekintve is rengeteg lehetőséget rejtő hírközlési, információs eszköz. Az internet hatalmas egének elengedhetetlen csillaga, mely fejleszti a kreativitást, az írás- és kommunikációs készséget. Korunk egyik nagyszerű vívmánya, ami lehetőséget biztosít, hogy ebben a rohanó világban ne fussunk el minden esemény mellett, és mégis bepillantást kapjunk a világ történéseibe, függetlenül attól, hol vagyunk a világban.

Kimaradt hírek:

2015.05.08.

Én vagyok a CNN

A cikk

Periscope nevű új app-ért őrül meg a világ. Az alkalmazás amit alátámaszt többek között pár összedőlt ház New Yorkban, az évszázad bokszmeccse és egy gyönyörű napfelkelte a San Franciscó-i öböl felett. A lényege, hogy bárki bárhonnan bármikor egyszerűen adhat videós közvetítést.

2015.05.11.

A CEMP, a Central Digitális Média és az Origo közös, automatizált hirdetési platformot indít

A cikk

A három nagy magyar online kiadó felismerte, hogy hasonlóan a Nyugat-Európában, valamint a környező országokban alkalmazott megoldásokhoz, a magyar médiatartalom-szolgáltatók programozott értékesítési tevékenysége is sokkal hatékonyabb lehet, ha nem önálló szereplőként, hanem közösen lépnek fel felületeik automatizált értékesítése során.

2014.11.24.

Top10 Blogok

Goldenblog

A Hvg.hu közönség díjas listát állított fel 2014-ben a legközkedveltebb bolgokról. A versenyben részvevő oldalak különböző kategóriákban indultak, mint például a Közélet, a Gasztro, a Gyermek, Tech+Tud, vagy a Business és Pszichológia.