Hálózati ismeretek I.
Web 2.0
Zsoldos Péter
Elkezdődött a következő internet-forradalom
Manapság már egy ismert elképzelés az "Internet
of Things" (dolgok internete), mely szerint a nem is túl távoli
jövőben szinte minden amit használunk az internetre fog kapcsolódni,
ezzel könnyítve meg életünket. Közben természetesen a termékek
forgalmazói egyre többet fognak a felhasználók preferenciáiról
megtudni.
Egyes becslések szerint 2020-ra már 26 milliárd eszköz lesz a webre
csatlakoztatva, de mások szerint ez akár a 75 milliárdot is
elérheti.
Annak érdekében, hogy ez tényleg sikeresen megvalósulhasson, szükséges
lesz egy viszonylag centralizált kezelőeszközre. Az emberek nem
lesznek hajlandóak minden egyes berendezéshez különböző rendszerek
kezelését megtanulni. Ennek érdekében létre kell hozni egy "Universe
of Things"-t, eszközkezelőket, melyeknek közös a felhasználói
felületük és egyszerűen használhatóak egyazon applikációból. Ennek egy
másik előnye, hogy a különböző eszközök képesek egymással kapcsolatba
lépni, és összedolgozni.
Többek között a Samsung, a Google és a Facebook is ráéreztek már az
ebben rejlő lehetőségre. A Google 2014-ben felvásárolta 3.2 milliárd
dollárért a Nest vállalatot, mely intelligens eszközök gyártásával
foglalkozik, de pl. a Facebook is már 2013-ban megvett egy céget, ami
épp egy olyan szoftver fejlesztésén dolgozott, amely szükséges lenne
egy IoT rendszer kezelésére.
Forrás - 15/04/06
Közösségi média: az üzleti etika változása
A web folyamatos fejlődésével a lehetőségek és
kihívások szinteén változnak. Az internet korai szakaszában (web 1.0)
sokat változott a vállalati kommunikáció, de az üzleti alapszabályok
lényegében megmaradtak. A web 2.0, ezen belül legfőképp a közösségi
média térnyerése viszont új kihívásokkal szembesítette az üzleti
etikát.
- A tartalom helyett a közösség az uralkodó. Legfontosabb feladat az azonos érdeklődéssel rendelkező közösségek megformálása és fenntartása. Ez nem csak megváltoztatja a vállalati kommunikációt, de egy újabb felelősséggel terheli a szervezeteket.
- Már nem különíthető el egyértelműen a fogyasztó a gyártóktól. Sok esetben a vállalat csak egy felületet szolgáltat, nem saját termékeket, ahol a felhasználók oszthatják meg az általuk létrehozott tartalmat, miközben másokéről megírhatják véleményüket, mindeközben saját követőbázíst építve ki.
- A közösségi média hatására nem egyértelmű a nyilvános és a magán közötti határ, és egy rossz lépésnek messze menő következményei lehetnek mind személyek, mind szervezetek részére. Ennek a kontrollálása szintén egy új morális kihívást jelent. Hasonlóképpen változott a munkaerőtoborzás: habár hivatalosan nem része a folyamatnak, ennek ellenére sok vállalat átnézi a jelentkezők közösségi médián található profiljait.
Forrás - 15/03/17
Web 2.0, Web 3.0 és a dolgok internete (IoT)
Manapság az internet már egy ingegrált,
probléma nélküli és sokszor láthatatlan része a mindennapi életünknek.
Egyesek szerint ez egy boldogabb jövőhöz vezet, másoknak viszont
vannak fenntartásai. Egy valami viszont biztos, mégpedig hogy az
internet gyorsan változik. Ez nem csak a felhasználók élményeire van
nagy hatással, de a fejlesztőkére is.
Az első nagy fordulat a Web 2.0 a '90-es évek végén, 2000-es évek
elején (erről részletesebb információk az oldalsávban
találhatóak).
A Web 3.0, másnéveb a Szemantikus Web a jelenlegi web korszak
elnevezése, vagy legalábbis mindeképp a mostanság kialakuló korszak
neve. Ennek legfőbb sajátossága egy "okosabb web" kialakítása, amely
tisztában van a felhasználó igényeivel, tudja hogy milyen tartalmat,
és hogyan kívánunk megtekinteni.
Az egyetlen probléma, hogy még nem mindenki ért egyet, hogy ez valóban
elérkezett-e már. A Web 3-at szemantikusnak, mesterséges
intelligenciával rendelkezőnek, virtuálisnak, mindig jelenlévőnek
látják. Ezeken már mind nagyban dolgoznak: a CMS-ek, keresőmotorok a
web szemantikusságán, kormányok, vállalatok és egyetemek a mesterséges
intelligenciát és a virtuális valóságot próbálják valósággá tenni; és
az internet már az okostelefonokak és tableteknek hála valóban
folyamatosan jelen van életünkben.
Forrás - 14/10/16


Menü
Tartalomjegyzék A Google szerepe A Google szolgáltatásai A horizontális média kialakulása A Long tail effektus Apple - hardver és társadalom Az RSS jelentősége Civil kezdeményezések Cloudcomputing GUI Megosztás: facebook Megosztás: kép, videó Microsoft - hardver és szoftver Produktív alkalmazások Rétegkultúrák Web 1.0 / 2.0 Wikipédia vagy lexikon? ELTE-LIS