Hálózati ismeretek I.

A long-tail jelenség

A Google Play Music lesz az új iTunes Match?

A Google Play Music ingyenes. A Google teljesen ingyenesen tárolja a felhőben 50 ezer dalodat, amiket utána elérhetsz bármely eszközödről. Ezzel szemben az iTunes Match évi 24,99 dollárba kerül és csak 25 ezer dal tárolására alkalmas. Ez bizony eléggé nagy lemaradás az Apple részéről. A Google szolgáltatása egyértelműen jobb ajánlat, ráadásul az Apple felhasználók sincsenek kizárva a buliból, a Google Play Music rendelkezik egy iOS klienssel, ahonnan a teljes zenei könyvtárad elérheted. A Google Play Music hasonlóan működik, mint az iTunes Match. Első használatnál fel kell töltened zenéid a felhőbe és utána már szükség esetén letöltheted vagy streamelheted onnan.

bővebben
Szoftverhiba miatt 1 pennyért adta termékeit az Amazon
2014. 12. 15

2014 december ötödikén, péntek este hét és nyolc óra körül az Amazon brit internetes áruházának piacterén több ezer külső kereskedő által kínált termék vált megrendelhetővé egy pennyért, vagyis néhány forint körüli áron. A probléma oka a szoftverben volt keresendő, amit egy órán belül meg is javítottak, de a szemfüles vásárlók így is százasával rendelték a termékeket. A vállalat vezetője, Brendan Doherty a BBC-nek hétfőn úgy nyilatkozott, hogy rendkívül sajnálja a történteket.


További információ a linken
A long-tail jelenség

A long tail – effektus megalkotása Chris Anderson nevéhez fűződik. Egyszerűen megfogalmazva a gazdasági – leginkább a piaci – változásokat írta le vele. A kultúrát egy fej+farok görbével írja le, melyben a függőleges tengely mutatja a népszerűséget a forgalommal mérve, a vízszintes tengely pedig a termékeket jelenti népszerűség szerinti csökkenő sorrendben. A „fej részben” a legnépszerűbb előadók, szerzők, lapok, műsorok helyezkednek el. Ám a fej igen kicsi, a görbe meredek, szinte függőleges. Ezzel szemben a farok részbe az egyre csökkenő népszerűségű termékek kerülnek.

A gazdasági változások eredményezték azt, hogy manapság csak a slágertermékek a kelendők. Azonban nem lehet mindenből sláger, és sokszor nem is lehet előre tudni, miből lesz sláger, mindig van egy kis farok rész is, amit a menedzserkezek igyekeznek „visszavágni”. Ennek eredménye a magasan tartott fej, rövid, lenyisszantott farok, illetve a slágerekre épülő tömegkultúra: •néhány film, amit mindenki megnéz, •néhány tévéműsor, amelyeket másnap minden hivatalban kitárgyalnak, •néhány dal, amit mindenki kívülről fúj.

A mai világra is jellemző már a kultúra szabadsága és az elképesztő technikai fejlődés. Ez teszi lehetővé azt, hogy bárki alkosson: blogot, zenét, könyvet írjon, fotózzon, filmet készítsen stb. Természetesen, az ekkora mennyiségű termék között nem kevés szemét "crap" akad, - ahogy Anderson említi. Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy így ezáltal a sokszínűség által minden réteg igénye kielégül, s bárki találhat kedvére való terméket, nincs megkötés, és a sláger szó is kezd, ha nem is feledésbe merülni, de jóval csökkenni. Ezt kutatások is bizonyítják.
Jó példa az Amazon és az iTunes , amik már mára uralkodóvá nőtték ki magukat.


A long-tail jelenség