Hálózati ismeretek I.


Grafikus felhasználói felület

Ember-gép interfészek


Grafikus felhasználói felületen a monitor képernyőjén megjelenő elemeket értjük, melyek a számítógép és ember közötti kapcsolatot lehetővé teszik. A felületen alapvető jelentőséggel bírnak a mutatóeszközök, például az egér, mellyel a grafikus felület a fizikai világ egyfajta modelljeként kezelhetők. Grafikus felhasználói elemek közé tartoznak az ablakok, ikonok, menük, egérkurzor stb.

GUI a mobiltelefonokon

Ma már a mobiltelefonokon is megtaláljuk a grafikus felhasználói felületet, mely jelentősen eltér az asztali számítógépekétől. Más szempontokat kell figyelembe venni az egyszerű kezelés létrehozásához, hiszen érintőképernyőkről van szó és a képernyők mérete is kisebb. Ennek következtében kevesebb szöveg kerül a képernyőre, ami azonban gyakran megnehezíti az átláthatóságot. Ebben lehet segítségre, hogy gyakran maga az ikon reprezentálja a jelentést és nem a szöveg. Továbbá, érintőképernyő lévén fontos, hogy az ikonok megfelelő méretűek legyenek.
Forrás

Negatív vélemények

Habár valóban a felületkezelés megkönnyítése volt eleinte a cél, mára már különböző vélemények vannak a jelenlegi felületekről. Don Norman és Bruce Tognazzini cikkjében olvasható, hogy szerintük az Apple már nem olyan átlátható és felhasználóbarát, mint eleinte. Véleményük szerint az Apple termékek készítésekor ma már a szépségre és eleganciára koncentrálnak és háttérbe szorultak a kezelőfelület átláthatóságának fontos elemei.

Egyik fontos problémának a betűk kis méretét és emiatt a szövegek nehezen olvasását említik meg. Ehhez hozzájárul, hogy ha nagyítanak a betűn, akkor már nem fér el a szöveg teljes nagyságában a kijelzőn. Ennek megoldására betűvastagítást, esetleg más kontrasztbeállítást javasolnának. Egy másik problémára is felhívja a figyelmet, miszerint a képernyőre pillantás nem ad lehetőséget, hogy átlássuk az elérhető szolgáltatásokat. Ezek eléréséhez az érintőképernyőt kell használni, de nem tudható, hogy épp egyszer vagy többször kell kattintani valamire, hogy elérjék a kívánt eredményt. Továbbá, ránézésre nem is látszik, hogy melyik ikonra lehet valóban rákattintani. Rendkívül időigényes és bonyolult lehet, mire a rendszer átláthatóvá válik. Másik problémának nevezik meg, hogy az Apple termékeken nem mindig található "vissza" gomb, tehát ha véletlenül rákattintanak valamire, akkor nehéz visszatérni az előző oldalra.

Összességében az az álláspontjuk, hogy egy felületnek könnyen kezelhetőnek és értelmezhetőnek kell lennie és a felhasználó úgy érezze, hogy ő irányít és nem fordítva. A kezelőfelületnek az a feladata, hogy könnyebbé tegye a használatot és segítsen értelmezni a rendszert.
Forrás

CUI - Conversational User Interface

A grafikus felhasználói felület nagy részben hozzájárult a számítógépek elterjedéséhez és lehetőséget kínált fel az egyedivé válásukhoz. Felhasználóbarát ikonjai és kezelése lehetővé tette a használatot bárki számára. Habár ez eleinte megkönnyítette a kezelést, manapság már gyakran háttérbe kerül az egyszerűség. Példaként említhetnénk akár egy repülőgépjegy foglalást vagy online vásárlást, melyek nem is olyan egyszerű feladatok, hiszen több képernyőn áthaladva sok kattintással lehet csak őket megoldani. Számos már-már feleslegesnek tűnő menüt, gombot, reklámot stb. találunk.

Sokak szerint eljött az ideje, hogy a gépekkel hamarosan a beszéd útján kommunikáljunk (CUI). Ez lenne a jövő technológiája, hiszen a felhasználása a számítógépek, táblagépek, mobiltelefonok mellett kiterjedhetne az autókra, háztartási gépekre, órákra stb. Ez a felület kifejezetten intelligens felület lenne, hiszen nem csak szimplán szövegfelismerésre lenne képes, hanem értelmezni tudná a kontextust, illetve a mondatok mögötti tartalmat is. Sőt, idővel képes lesz majd maga is "gondolkodni" és kommunikálni.

Már készültek olyan személyi asszisztens jellegű programok, melyek a CUI előfutárának tekinthetőek, de csak egyszerű feladatok megoldására képesek. Ilyen program például az Apple Siri, a Samsung S Voice vagy a Dragon Mobile Assistant alkalmazások.

A hangvezérlős felületek hátrányai közé sorolhatjuk, hogy vizuális kép hiányában számos feladat, mint például a térképhasználat, könnyebben megoldható grafikus felülettel.
Forrás

HMI - Human-Machine Interface

Természetesen a gondolkodás és a kommunikációra való képesség már az ember-gép interfészek körébe tartozik. A gépek kezelőfelületének létrehozásakor továbbra is lényeges szempont, hogy könnyen érthető és egyszerű legyen a használatuk. E területtel az ergonómia foglalkozik, mint külön tudomány.

A mindennapi életben számos változást hozhat a jövő technológiája. Az autókat példának véve, a fejlesztéseknek köszönhetően idővel kétirányúvá válhat a kommunikáció, hiszen az autó maga is tanácsokkal láthatja majd el a vezetőt, sőt akár az irányítást is átveheti. Ez az automatizált vezetés egy komplex, mindenhez alkalmazkodó rendszert igényel, melynek kialakítása időigényes és nem problémamentes.
Forrás

Készítette: Bondor Edina
2016. tavasz