Facebook Instagram What's app

Facebook hatása a modern emberre

Telek Zsuzsanna, 2016. tavasz

Facebook az egyik legnépszerűbb közösségi oldal, mely többek szerint, ilyen mértékben való fejlődése egyszer azt eredményezi, hogy az internet egyenlő lesz a facebookkal. Ez a dolgozat azt próbálja igazolni, hogy nem feltétlen az internettel egyenlő még, ellenben a modern ember hogyan viszonyul a facebook térhódításához.

A facebook egyik sikere, a hírfolyam, aminek neve nagyon találó: rengeteg hír az ember elé rakva, mint egy folyam, úgy hömpölyög percről percre le az ember facebookján. Ha egy facbook-felhasználó folyamatosan a gép előtt lenne, se tudna meg mindent a facebookon zajló események közül. Ennek érdekében van egy bizonyos szűrés beépítve, vagyis amikre kattintunk, azt megvizsgálja, elemzi, és így a mi érdeklődési körünknek legmegfelelőbb posztokat láthatjuk a hírfolyamunkban, illetve ilyen típusú hirdetések esznek minket körül. Ez az egyik legnagyobb vonzereje a facebooknak, mivel fontosnak érezhetjük magunkat, és akár függőséget is alakíthat ki bennünk, hiszen senki sem szeretne lemaradni semmiről.

Mivel úgy érezhetjük, lemaradunk mindenről, sokszor a régi dolgainkat nem is nézzük meg, így a facebooknak erre is van megoldása méghozzá a nosztalgia „funkció” ami elő-előhozza a különféle régi eseményeken készült képeket vagy posztokat és amitől az embereknek jóleső érzése lesz, nosztalgia érzés keríti hatalmába. Mivel ez a funkció megosztható, újra kommentezhető, így még több poszt kerül a hírfolyamba, és így még több felhasználóról láthatunk információt is.

A facebook viszont nem csak emiatt lett kedvelt közösségi oldalt, hanem azért is, mert egy életre tervez: 12 éves kortól lehet regisztrálni, onnantól viszont szinten mindent megjeleníthetünk rajta: tanulmányainkat, sikereinket, az úgynevezett Idővonalon. Az idővonalon lehet létrehozni életeseményeket is, itt lehet például egy új tanulmány kezdetét, vagy akár a házasságot is megmutatni, ha pedig életünk végére érünk, a facebooknak arra is van megoldása: halálunk után csak egyik lehetőség a törlés, a másik az emlékoldallá alakítás.

Egy másik nagy előnye, amit kihasználnak az emberek, az a csoportok. Mostanra ez olyan szintre fejlődött, hogy minden osztálynak később minden egyetemi csoportnak vannak legalább egy facebook-os csoportja, de léteznek már tantárgyakra szűkített csoportok is. Ha valaki egyetemista és nincs facebook felhasználóneve, jobb esetben máshol el tudja érni a szükséges adatokat, de sok helyen hihetetlen hátránnyal indul a többiekhez képest, hiszen a facebook lesz a fő hírellátó hely a honlapok és más megoldások helyett.

A csoportok egy új funkciója az adás-vételre kitehető posztokat is, így elindítva egy lavinát a boltok helyett inkább facebook csoportokban vásárló személyek között. Egy ilyen posztban lehet képet feltölteni a tárgyról, helyet megadni, árral és szöveggel ellátni. Az átveréseket a csoport szelekciójára van bízva, és nagyjából sikerül gondmenetes adás-vételt részesíteni a megfelelő csoportokban, a megfelelő elővigyázatossággal.

A csoportok másik nagy térhódítását a szubkultúrák láthatják, hiszen több kisebb szubkultúra a hivatalos weblapokról úgyszólván átköltözött a facebookra. Ha van is weblapja, nem kielégítő információt tartalmaz, és minden a csoporton belül található, ami egyszerre információszerző és cserélő hely, eseménymegosztó, és akár adás-vételi hely is lehet. Erre egy nagyon jó példa a bűvészet is, mely főként a kis tábora miatt használja a csoportokat.

A másik nagy vonzóerő az események amit mindenki használ: a kisebb csoportoknak tökéletes egy baráti találkozóra, de nagyobb rendezvényre is alkalmazható. Sokaknak nem is szükséges eseményt létrehozni, ezt csak marketingfogásnak használják, mint a Könyvfesztiválon az írók külön eseményeket csináltak maguknak. Az eseményeknél is alkalmazható az információcsere, de ennek nagy vonzóereje, hogy be lehet jelölni: érdekel vagy nem, ismerőseim jönnek vagy meghívhatom e őket. Az események is a közelmúltban új formát kaptak, melyben a helyszín (ha be van jelölve) képeket szolgáltat az ottani helyről, amiket eddig készítettek és facebookra felraktak onnan.

A facebook különlegessége még, hogy nem csak maga a facebook van, mint közösségi oldal, hanem felvásárol különféle felhasználók által kedvelt cégeket és programokat is. Ilyen például az instragramm képfeltöltő is, mely így közösségi oldalhoz csatlakozva sokkal intenzívebben tudja kiszolgálni a felhasználókat, vagy a what's app ami telefonos applikáció amivel az üzenet küldése ingyenes, és teljes mértékben titkosított.

A facebook még nem érte el, hogy mindent más kiszorítson az internetről, de törekszik rá, és teljesen érthető, ezen kis bevezető után, hogy szinte lehetetlen már facebook nélkül élni. A jövőbeli fejlesztések a facebookon keresztüli fizetés megalkotásán dolgoznak, hogy a facebook ne csak közösségi oldal legyen, de több is annál.