Hálózati ismeretek

Varga Petra Anett, 2016. tavasz

"A sharing economy (más néven közösségi gazdaság) azt a gazdasági és szociális rendszert jelenti, amely az árukhoz, a szolgáltatásokhoz, az adatokhoz és a tudáshoz egy másokkal megosztott, azaz közösségi hozzáférést tesz lehetővé."

Lényege, hogy a felhasználók

  • megosztják egymással
  • kihasználatlan kapacitásaikat, erőforrásaikat (pl. tárgyi eszköz, szolgáltatás, pénz)
  • on-demand jelleggel (a fogyasztási igény felmerülésekor azonnal), rendszerint egy IT platformon keresztül,
  • bizalmi alapon, kiemelt jelentőséget tulajdonítva a személyes interakciónak, közösségi élménynek,
  • törekedve a fenntarthatóságra.

¬ forrás

C2C vagy B2B?

A sharing economy vállalatok esetében is megkülönböztethetünk consumer-to-consumer (c2c), valamint business-to-consumer (b2c) üzleti modelleket. Az c2c modellben „egyenrangú felek” működnek együtt, a szolgáltatást nyújtók és igénybe vevők valamilyen tőlük független vállalat közvetítésével, annak (IT) platformján keresztül lépnek egymással kapcsolatba. A legtöbb közismert szereplő, mint például az Uber, az Airbnb vagy a Couchsurfing, c2c modellben dolgozik. A b2c üzleti modell esetén a szolgáltatás nyújtója és a közvetítő csatorna üzemeltetője egy és ugyanaz: tehát a felhasználók a szükséges erőforrásokat egy cégtől, annak saját platformján keresztül tudják igénybe venni. Globálisan egyre több hagyományos vállalat juttatja el termékeit ezen az új b2c üzleti modellen keresztül a felhasználóinak, ezzel új bevételi csatornákat kialakítva, mint például a Daimler (Car2Go) vagy a BMW (DriveNow), de b2c modellben működik a MOL Bubi is

Jelentős érintett iparágak

A sharing economy már most jelentős, vagy nagy növekedési potenciállal rendelkezik .