Hálózati ismeretek I.

LongTail effect

Szerző neve, 2017. tavasz

A longtail effect, magyarul Hosszú farok effektus az internetes kereskedelmi árubőséget írja le. Azoknak a kis mennyiségben eladható, de sokféle terméknek a gyűjtőfogalma, melyeknek a hagyományos kereskedelem korszakában nem volt esélyük a piacra jutásra. A fogalmat először Chris Anderson, a Wired című magazin főszerkesztője használta 2004 októberében.

Létrejöttéhez három dolog szükséges: Alkotók, Piac (internetes kereskedők), Izlésformálók (felhasználók, blogok, fórumok)

A long tail elmélet lényege tulajdonképpen nagyon egyszerű, és már régóta ismerjük máshonnan: sok kicsi sokra megy. Például a Google AdWords üzleti modellje is a long tail miatt profitibilis, mivel bevételük java csak az éve pár ezer vagy pár száz dollárért hirdető kis cégek tízezreiből tevődik össze. A Google-nek ugyanis ugyanannyiba kerül 1-1 hirdető 1-1 hirdetésének megjelenítése, ha napi 10000 kattintás lesz végül belőle, vagy ha csak 1.

Másik marketing vonatkozás a honlapok látogatottságának és a jó keresőoptimalizálásnak az összefüggése. Egy okosan optimalizált honlapnál a keresőkből érkező látogatottság jelentős része a napi 1-2 kattintásos kulcszsavakból jön.

Egy tudatosan szerkesztett blognál is jól ki lehet mutatni a longtail effektust, mivel az összegyűlő bejegyzések tele lesznek olyan kifejezésekkel, amelyek egyenként csak havi néhány látogatót vonzzanak a keresőkből, de összességében nagy és értékes látogatottságot tudnak eredményezni.

Ezek a kattintás alapú hirdetési rendszerekben is célravezető, ha nem csak a felkapottabb kulcsszavakra, hanem a kevésbé felkapottakra is hirdet.

Így a long tail effektust érdemes három témában vizsgálni: Webshopok esetén a termékskála méretnének meghatározásakor, keresőoptimalizálási célok felállításakor és PPC hirdetéseknél. Chris Anderson 2007-ben megjelent Hosszú Farok című könyvében hogy a kereskedelem és a kultúra jövője nem a sikertermékekben van, hanem a keveset keresett, de sokféle termékekben. Anderson publikált írása a long tail effektusról mára a legnagyobb hatást gyakorló üzleti tanulmánnyá vált. Számba veszi a hírnév gazdaságát, a digitális készletet, a Wal-Mart hatást, a felhasználói közreműködésben rejlő lehetőségeket és a kultúra felbomlását sok párhuzamos szálra.


E bekezdés előtt volt egy sortörés is.