Hálózati ismeretek I.

A videómegosztás története, jelene

Schweitzer Csaba, 2017. tavasz

Youtube logo
A Youbute egy videómegosztó weboldal, ahol a felhasználók videókat tölthetnek fel és nézhetnek meg, a Google Inc. leányvállalata.

2005 elején nem volt olyan videómegosztó szolgáltatás, mely hatékony és kényelmes megoldást nyújtott volna. Amikor három korábbi PayPal alkalmazott, Steve Chen, Chad Hurley, Jawed Karim ebbe a problémába ütközött, összefogtak, és 2005. február 14.-én délelőtt 9:13-kor aktiválták a Youtube.com domain nevet.

Az első videó április 23.-án került fel „Me at the Zoo” (Én az állatkertben) címmel. Egy 18 másodperces videóról van szó, melyen Jawed Karim, az egyik alapító látható a San Diegoi állatkertben. Ez a videó egyébként jelenleg is megtekinthető, az elmúlt 12 évben egyébként 38 685 745 megtekintést generált.

Egy zárt tesztelést követően 2005 novemberében vált elérhetővé az oldal mindenki számára, ekkortájt a Sequoia Capital 3,5 millió dollárt fektetett a vállalkozásba és Roelof Botha csatlakozott a YouTube igazgatótanácsához. 2006 áprilisában a Sequoia Capital és az Artis Capital Management további 8 milliót fektetett be.

2006 nyara alatt a Youtube volt az egyik leggyorsabban növekvő oldal az interneten, ekkorra több mint 65 000 feltöltött videót számlált. Júliusban pedig átlagosan 100 millió napi megtekintést produkált.

2006 október 9-én érte el a legfontosabb mérföldkövet, amikor a Google megvásárolta 1,65 milliárd dollárért. Ez adta meg a lökést a portál stabil és sikeres fejlődése felé.

Az oldal 2007 óta rendelkezik partnerprogrammal, melynek lényege, hogy a tartalom készítője megkapja a videó mellett megjelenő hirdetésekből befolyó bevétel egy részét. Szintén ebben az évben kilenc országban (Brazíliában, Franciaországban, Írországban, Olaszországban, Japánban, Hollandiában, Lengyelországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban) jelent meg a YouTube lokalizált változata. (Magyarországra csak később 2012. március 1-jén érkezett meg.)

A napi átlagos megtekintések száma pedig évről-évre fokozatosan és rohamos tempóban nőtt:
- 2009-ben 1 milliárd
- 2012-ben 4 milliárd
- 2015-ben 5 milliárd

2015 októberében 1,3 milliárd felhasználója volt a weboldalnak és a felhasználók percenként 300 órányi anyagot osztottak meg.

A legnagyobb rajongótáborral rendelkező YouTube sztár, a svéd Felix Arvid Ulf Kjellberg, ismertebb nevén PewDiePie. Csatornáját 2010. április 29.-én hozta létre, jelenleg több mint 55 millió feliratkozója van és több mint 15 milliárd 259 millió megtekintéssel rendelkezik.

Twitch logo
A Twitch egy élő videó megosztásra szakosodott weboldal, mely a Twitch Interactive tulajdona, mely az Amazon.com leányvállalata.

2007-ben alapította Emmett Shear és Paul Denino a Justin.tv-t. Az oldal több kategóriára volt bontva, de a játékkal kapcsolatos tartalmak hamarosan a legnépszerűbbé váltak, így 2011 júniusában a cég leválasztotta ezt a tartalmat és ebből született meg a Twitch.tv. A hivatalos béta teszt 2011 június 6.-én indult el, azóta havonta 35 millió egyedi felhasználó látogatja.

2013-ben Twitch vált a legnépszerűbb e-sport tartalom megosztó oldallá ezt jól mutatja az a statisztikai adat is, hogy míg 2013 júniusában a cég 80 alkalmazottat foglalkoztatott, decemberben ez a szám már elérte a 100 főt. 2013 közepére pedig már havonta átlagosan 43 milliós nézettséggel rendelkezett.

Mivel 2014 februárjára az USA-ban a Netflix, a Google és az Apple után a Twitch generálta a legnagyobb internetes forgalmat február 10.-én a cég nevét Justin.tv, Inc.-ről Twitch Interactive-ra változtatta, ezzel is reflektálva arra a tényre, hogy a cég fő profiljává vállt.

2014 augusztus 5.-én a Justin.tv váratlanul leállt, arra hivatkozva, hogy a teljes erőforrásokat a Twitch.tv-re kell összpontosítaniuk.

Augusztus 6.-án bevezetett egy frissített archiválási rendszert, „kiemelt pillanatok” lehetőséget a csatorna korábbi videóiból, magasabb videóminőséget, megnövelték a kiszolgáló biztonsági mentésének stabilitását, új kezelőifelületet készítettek, illetve a tartalom exportálhatóvá vált más kiszolgálókra, például YouTube-ra. Emellett eltörölték a funkciót, mellyel az adások véglegesen menthetőek voltak, ehelyett alap esetben 14 napig, partnereknek, illetve prémium felhasználók számára 60 napig váltak archiválhatóvá.

2014 augusztus 25.-én bejelentésre került, hogy az Amazon.com 970 millió dollárért megvásárolja a Twitch Interactive-t, az üzlet 2014 szeptember 25.-én zárult le, továbbra is Emmett Shear maradt a vezérigazgató.

2015-ben a Twitch először rendezte meg a TwitchCon-t, mely egy olyan rendezvény volt a játékostársadalom számára, mely témája a Twitch és a videójáték streamelés kultúrája volt.

Netflix logo
A Netflix egy globális online filmkölcsönző, mely fix havidíj ellenében hozzáférést biztosít korlátlan számú film megtekintéséhez.

A Netflixet 1997. augusztus 29.-én alapította Marc Randolph, az egykori matematikatanár és Reed Hastings szoftverfejlesztő. Hastings, Randolph édesanyja és az Integrity QA alapítója Steve Kahn összesen nagyjából 2,5 millió dollárt fektetett a startupba, mely egy DVD eladással és kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozásnak indult.

1998. április 14.-én kezdte meg a működését összesen 30 munkással és 925 DVD filmmel. Egy évvel később bevezették a havi előfizetési rendszert, egy bizonyos díj ellenében akármennyi filmet ki lehetett kölcsönözni, filmjeiket postán küldték ki a tagoknak, majd ezzel a módszerrel lehetett azokat visszajuttatni. Ez a módszer annyira sikeresnek bizonyult, hogy 2000-ben beszűntették a filmenkénti kölcsönzést. A cég felkeltette a riválisok figyelmét is, és a Blockbuster 50 millió dollárért akarta volna felvásárolni a Netflixet, az üzlet azonban végül nem köttetett meg.

2005-ben már 4,2 millió előfizetővel rendelkeztek.

2007-ben elindították az online videószolgáltatást. A felhasználók ezentúl az interneten is nézhették a kikölcsönzött filmeket. A következő években, ahogy csökkent a dvd-eladások és egyben kölcsönzések száma, úgy növekedett a Netflix streamingpiacon történő terjeszkedése. Néhány évvel később a Netflix az egyik leggyorsabban növekedő vállalattá vált, és az internetes forgalom jelentős része hozzájuk kötődött.

2010-ben kezdték meg a nemzetközi szintű terjeszkedésüket, először szeptember 22.-én Kanadába. A forgalmazási jogok különbözősége miatt ekkor ott még csak 2600 filmet forgalmazhattak, míg az amerikai felhasználók már több mint tízezer filmhez férhettek hozzá. 2011-ben Közép- és Dél-Amerika egyes területeire. 2012-ben pedig megérkeztek Európába, január 4.-én az Egyesült Királyságban és Írországban vált elérhetővé a szolgáltatás szeptember 18.-án pedig Dánia, Norvégia, Svédország és Finnország következtek a sorban. 2016 januárjára pedig már 160 országban vált elérhetővé. Jelenleg Kína és még néhány kisebb ország kivételével mindenhol elérhető a szolgáltatás.

2013-tól már saját gyártású sorozatokat is készítettek, első nagy sikerüket a House of Cards, angol politikai témával foglalkozó sorozatukkal érték el. Sikerükhöz valószínűleg az is hozzájárult, hogy az addigi hagyományokkal ellentétben nem bizonyos időközönként, részenként jelentették meg sorozatukat, hanem az egész évadot egyben tették elérhetővé, így a sorozatrajongók szívesen lecsaptak rá, hisz egyben is megnézhették várakozás nélkül. Azóta folyamatosan készítenek saját gyártású tartalmakat.

2017 - Hálózati ismeretek I. - A videómegisztás torténete, jelene - Schweitzer Csaba