Hálózati ismeretek I.
Közösségi hálózatok-Twitter
Serfőző Flóra, 2017. tavasz
A Twitter ismeretségi hálózat és mikroblog-szolgáltatás, mely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy rövid bejegyzéseket vagy egymásnak szánt üzeneteket írjanak (formázatlan szövegként, maximum 140 karakter hosszúságban)
A twitter jellemzői:
A twitter egyfajta mikroblog-szolgáltatás ,mivel csak 140 karakter áll rendelkezésre egy tweet írásához. A Twitter ingyenes, de ha valaki SMS-eken keresztül kommunikál a rendszerrel, akkor a mobilszolgáltatónak az SMS-küldés díját meg kell fizetnie. A friss bejegyzések a felhasználó profilján jelennek meg, de azonnal láthatók az olyan felhasználók által is, akik feliratkoztak (követik=follow) az adott felhasználóra.
A küldő meghatározhatja, hogy csak azok lássák a bejegyzéseit, akik a baráti köréhez tartoznak, vagy (alapbeállításként) mindenki. Megtalálható rajta a tiltás meg némítás funkció amikkel el tudjuk kerülni a számunkra nemkívánatos profilokat. Lehet képeket,videókat(élőket is)és gifeket is megosztani. Valamint lehet privát üzeneteket is küldeni (direct message) vagy mások posztjait megosztani (retweet).
A twitter lehetőséget ad új emberek megismerésére mivel a felhasználó maga választhatja ki, hogy ki szimpatikus neki, kit akar követni. Továbbá kedvenc filmsztárokat, zenészeket, közéleti szereplőket vagy akár hírportálokat is lehet követni így mindig naprakész információ birtokába tud jutni a felhasználó.
#Hashtag:
Sokan úgy hiszik hogy a twitteren használták először ,viszont ez nem így van. A hashtag története 1988-ra nyúlik vissza, amikor az emberek a chat szobákban használták ezeket a beszélgetéseikben. Az első hashtag 2007-ben került be a twitterbe, amikor Chris Messina tett egy javaslatot a használatára. A közösségi hálózatokon belül a twitteren jelent meg legelőször a hashtag-ek használata.
Vele egyszerűbben lehet keresni az egyes címkék, témák között mivel minden egyes hashtag a bejegyzésben link lesz, amire kattintva egy olyan hírfolyamra jutunk, amelyikben az ahhoz a hashtag-hez tartozó bejegyzések vannak felsorolva. Most már kb. minden második tweet tartalmaz hastag-et, így itt nagyon hatékony is ezek használata. A twitter bal oldalán lehet látni a leginkább népszerű vagy aktuális hashtag-eket. Létezik egy másfajta úgynevezett cashtag: itt dollárjel kerül a bejegyzés elé a kettőskereszt helyett,ezt a Wall Street használja.
Twitter Magyarországon:
Nálunk kevésbé elterjedt mint az USA-ban (2013 októberében a Twitter népszerűbb volt a Facebooknál az amerikai kamaszok körében,ez már változott). A statisztikák szerint ma Magyarországon valamivel kevesebb mint 4 millió Facebook és kicsivel több mint 115 ezer Twitter felhasználó van. Azért ilyen kevés, mert sokan nem tudják mire való, vagy nem tudják kezelni. Holott egyáltalán nem bonyolultabb mint a facebook vagy egyéb közösségi hálózatok.
Néhány érdekesség:
• Először „Friendstalker”-nek akarták elnevezni,viszont ez túl ijesztőnek hatott volna ezért elvetették.
• A logó madárnak van neve is,mégpedig Larry. A kis kék madárka egy emberről kapta a nevét: a Boston Celtics kosárlabdacsapat egykori játékosáról,Larry Bird-ről.
• Körülbelül 974 millióan vannak regisztrálva,de ebből 44% soha nem tweetelt még semmit.
• A CIA olvassa és analizálja a tweeteket,annak érdekében,hogy megtudják milyen hangulat uralkodik egyes országokban vagy területeken.
• Ha csak egy napon született összes tweetet egy könyvbe le akarnánk írni,az hozzávetőlegesen 10millió oldalas lenne.
• A top-3 legtöbb követővel rendelkezők:
1. Katy Perry (97millió)
2. Justin Bieber (93millió, de elvileg ennek fele fake profilokból áll)
3. Barack Obama (87millió)