Egyéb közösségi hálózatok

Solti Rebeka, 2017. tavasz

Üdvözöllek az elso honlapomon!
A honlapom témája a közösségi oldalak.

Ez a weblap foglalkozik a közösségi oldalak történetével is, és pár hálózatról részletesebben is beszámol.




1995-ben Amerikában terjedt el az első közösségi hálózat, amit Classmates.com-nak neveztek. Ezen az oldalon a felhasználók a régi ismerőseiket találhatták meg, és ez azóta is működik. Amerikában ez a 3. leglátogatottabb hálózat.

1996-ban a Harvardon és a MIT-n végzett egyetemisták hozták létre a PlanetAll közösségi hálózatot, ahol a felhasználó megtalálhatta volt osztály-, csoport- és munkatársait, valamint a barátai barátai között is kereshetett. A szolgáltatásnak utazástervező és -nyilvántartó funkciója is volt, és értesítést küldött, ha utazásaik során barátok keresztezték egymás útját. A másfélmillió felhasználóval bíró hálózatot 1998-ban vette meg az Amazon, majd néhány funkcióját beépítve saját közösségi szolgáltatásai közé, sokak bánatára 2000-ben bezárta. A cikket tovább olvashatod ha ide kattintasz.

Ahogy teltek az évek, egyre több közösségi hálózat kezdett létrejönni a világ számos pontjain, többek között Ázsiában is. Ezek az oldalak nagyon sokszínűek voltak, és több témában is előfordultak pl.: kizárólag egyirányú kapcsolatokra épülő oldalak, szakmai profilok létrehozása. Az egyirányú kapcsolatokra pl a LiveJournal blog (1999) a legjobb példa. Ezen a portálon olvasási viszony volt és nem ismeretségi. Létrehoztak az üzleti pálya miatt is különböző oldalakat. Ilyen oldal volt a Ryze.com, ami az első 2.0-ás generációs rendszer volt, és 2001-ben indult. Ez a háló arra volt jó, hogy tudjuk építeni a karrierünket és és az üzleti kapcsolatainkat. Az oldal linkjét itt találod.

Közösségi oldalnak nem csak azok az oldalak számítanak, aminél az elsődleges cél az, hogy ismerkedjünk. Más közösségi hálózatok is léteznek. Olyanok, ahol pl különböző videókat lehet megosztani másokkal. Az egyik legnépszerűbb videómegosztó oldal, a YouTube. A YouTube 2005-ben jött létre, és kezdetben a videók hosszát korlátozták a szerzőijog- sértések miatt, viszont 2010 óta ez a bizonyos időkorlát már nincs A YouTube ellenőrzi a videók alatt lévő zenét, ugyanis ha kiderül, hogy nem zenelicencelő által azonosított változata a zenének, akkor egyszerűen leszedi. Ez a program pedig nem más, mint az Audio Swap.





Útmutató:
Linkek:

Hogyan használjuk a közösségi oldalakat?


Kutatócentrum.hu


Mit érdemes tudni a közösségi oldalakról?










Közösségi élet


Egy kutatás alapján kimutatták, hogy a rengetek káros hatás mellett, az internetnek, így a közösségi oldalaknak is van pozitív hatásuk az emberekre nézve. Elsősorban az internetes kapcsolat fokozza az emberek közötti tettrekézséget,és gyakrabban résztvesznek sporteseményeken, színházi előadásokon, hiszen ezeket az interneten és a közösségi oldalakon keresztül hirdetik meg jobban, hogy minél több emberhez elérjen. Másrészről több klubba lépnek be a felhasználók, illetve jótékonysági eseményeken is részt vesznek. Vannak ugyan olyanok, akik csak azért mennek el a hasonló emesényekre, hogy utána közzétegyék az oldalukon, de a többség nem ilyen szerencsére. A szélessévú internetkapcsolattal rendelkező szemyéleknek több közeli barátjuk van. Ez az első olyan tanulmány, ami a közösségi oldalak, és szélesebb körben az internet, pozitív megjegyzéseiről ír. Oliver Falck azt állítja, hogy a z internet összeköti az embereket és segíti őket közösségi és politikai érdeklődésük növelésében.




Érdekességek

Közösségi média a rendőrségnél:
Egy felmérésből kiderült, hogy a rendőri szervezeteknek a legnagyobb kihívást a közösségi oldalak jelentik. A felmérésben arra voltak kíváncsiak a kutatók,hogy miként használják a Facebook-ot, a Twittert illetve a YouTube-ot. Kiderült, hogy jobban a Twitter okozott sikereket és, hogy a nyomozóknak a nehézséget jelentett az internetes munkavégzésre való átállás.


Mikor produkálod a legjobb elérést?
Mindenkit, aki a közösségi médiával dolgozik, foglalkoztat az, hogy vajon mi a tökéletes megosztás titka. Az élesítések időpontjával ezért sokszor játszanak – könnyen elképzelhető, hogy egy adott oldalán a délelőtti órákban lehet a legtöbb rajongóhoz eljutni, míg egy másik oldalnál a délutáni időpontok a nyerők. Legutóbb a Chartbeat foglalkozott a témával, és egy annyira talán nem is váratlan megállapításra jutottak. Vagyis azt hozták ki a kutatásból, hogy a délelőtti órákban nő az elérés, dél körül éri el a csúcsot, estére pedig visszaesés tapasztalható. Tulajdonképpen a felhasználók leginkább munkaidőben Facebookoznak, kora reggel és késő éjszaka pedig már kevésbé.

Instagram vs Facebook:
A Locowise az elkötelezettséget és aktivitást vizsgálta, és arra jutottak, hogy az Instagram felhasználói verik a Facebook, valamint a Twitter közösségét.A képmegosztó oldal felhasználóinál az átlagos elköteleződés 2,81 százalék/megosztás, míg a Facebookon ez az arány 0,25 százalék, Twitteren pedig 0,21 százalék.

Közösségi média és marketing:
A Social Media Examiner több mint 3700 marketingest kérdezett meg a saját közösségi médiás stratégiájukról, céljaikról. A válaszadók jelentős, mintegy 66 százaléka azt mondta, hogy tervezik, hogy növelik a Twitter, a Youtube, valamint a LinkedIn használatukat. Továbbá arra jutottak, hogy a marketingesek a legszívesebben a Facebookról tanulnának, négyből hárman tervezik, hogy több videót készítenek és osztanak meg, illetve a Facebookot és a LinkedIn oldalát tartják a két legfontosabb hálózatnak.




Érdekesebb közösségi oldalak

Linkedin:
A LinkedIn a világ legnagyobb üzleti közösségi hálózata. 2002 decemberében alapították és 2003. május 5-én indították el. A LinkedIn üzleti kapcsolatok létesítésére épít. Ahogy 2013. július 29-én a LinkedIn bejelentette, hogy már több mint 238 millió tagja van a világ 200 országában és területén. Az oldal angolul, csehül, dánul, franciául, németül, olaszul, oroszul, portugálul, románul, törökül és tovább tíz nyelven érhető el. A LinkedInt 2011. május 19-én vezették be a NYSE-re (New York-i Tőzsde New York Stock Exchange), a LNKD rövidítéssel. 2016-ban a Microsoft cég bejelentette, hogy megveszi a LinkedIn céget.

Tumblr:
A Tumblr, stilizált formájában: "tumblr.", egy mikroblogok írására alkalmas felület, 7 melyeken szövegeket, fényképeket, videókat, linkeket, idézeteket és hangfelvételeket lehet megosztani egy rövid blogon keresztül. A felhasználók követhetik egy másik felhasználó blogját, vagy akár sajátot is szerkeszthetnek. A szolgáltató az oldal egyszerűségét hangsúlyozza. Köznapi, magyarosított kifejezéssel tumblizásnak nevezik. David Karp és Marco Arment, két vezető fejlesztő 2007-ben alapította meg a Tumblrt. 75 000 blogger rögtön átállt erre a felületre, és a szolgáltatást rövidesen már 3 millió felhasználó vette igénybe. 2009-ben kiadták a Tumblr iPhone-os alkalmazását, melyet Jeff Rock és Garrett Ross fejlesztett, s Tumblerette néven vált ismertté. David Karp egyik, 2010. március 8-án közzétett bejegyzése szerint a rendszerben naponta 2 millió új bejegyzést és 15 000 új profilt hoznak létre. 2009-es adatok szerint a Tumblr a felhasználóinak 85, míg a Twitter csupán 40%-át tudja megőrizni. 2010. március 17-én a Tumblr munkatársai bejelentették, hogy az alkalmazást a Mobelux készítette program segítségével most már BlackBerry okostelefonokon keresztül is használható. A fejlesztés 2010. április 17-én került fel BlackBerry App World lapjára. Marco Arment 2010 szeptemberben otthagyta a Tumblrt, és minden erejével az Instapaperre akar koncentrálni. 2010. december 5-én olyan hibát követtek el karbantartás közben, hogy a rendszert 47 órán keresztül nem lehetett elérni. 2011. április 12-én az oldalon több mint 4,5 milliárd bejegyzést és 16,5 millió felhasználót lehetett megtalálni. A mikroblog-szolgáltatás 2012 áprilisában érte el az 50 millió blogot. Fél évvel később a blogok száma elérte a 70 milliót és ugyanekkor az oldal bekerült az USA-ban a 10 leglátogatottabb weboldal közé. Alig fél évvel később, 2013 márciusára már 100 millió blog és 44,6 milliárd bejegyzés található a Tumblren. 2013 májusában a Yahoo! 1.1 milliárd dollárért megvásárolta a Tumblrt. David Karp, aki a felvásárlást követően is marad az elsőszámú vezető, bejelentette, hogy sem a célokat, sem a csapatot tekintve nem lesz változás, minden marad a régiben.

Foursquare:
A Foursquare egy helykeresésen és felfedezésen alapuló mobilos alkalmazás, mely személyre szabható módon képes helyszíneket ajánlani. A felhasználók egy választott helyet képesek értékelni és véleményt írni róla, amely segíthet másoknak eldönteni azt, hogy mely helyszíneket érdemes meglátogatni vagy elkerülni. A szolgáltatás 2009-ben indult, a Dodgeball utódjaként. Az azonban még csak SMS-ben küldött üzenetek helyzete alapján volt képes beazonosítani a környéket. A Foursquare már az okostelefonok képességeit kihasználva volt képes ugyanerre. 2014 júliusáig a program egy közösségi hálózatot alkotott, melyben a felhasználók bejelentkezések (check-in) útján tudták tudatni a világgal, épp hol járnak, és ezekkel különféle kitüntetéseket (badge) lehetett szerezniük. 2014. augusztus 7-én azonban a szoftver hivatalosan is kettévált: a Swarm vitte tovább a hagyományos bejelentkezéseket (némiképp átalakított módon), míg a Foursquare átalakult egy kizárólag csak meglátogatandó helyeket ajánló programmá.




Közösségi oldalak hatása egy képben