A Long Tail effektus

Története és vizsgálata

Timkó Tamás 2017

Kezdetek

A Long Tail effektus kialakulásának kezdeteit 1946-ra tehetjük és atyját Benoit Mandelbrotot mondhatjuk.

2004-ben vált népszerűvé Chris Anderson Wired nevű magazinban publikált cikke révén, ahol megemlítette a közkedvelt Amazon nevű internetes oldalt, mint a Long Tailbe fektetett stratégákról. Anderson egyik késöbbi könyvében a "The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More" tovább magyarázza feltevéseit.

A Long Tail effektus lényege, hogy a cégek magas profitot tudjanak elérni olyan áruk eladásával, amihez nehezen tudunk hozzájutni mindezt kis mennyiségben árulva, ellentétben a nagy mennyiségű, átlagos termékek árulásával.Logikus módon a hagyományos nagy kereskedések nem tudnának piacra dobni minden terméket. Az így eladott termékeket nevezhetjük long tailnek. A farkinca vége tehát az átlagtermékeket mutatja, míg a teteje azt mutatja amiből nincs sok de óriási érdeklődés van iránta.

Más szavakkal, egyszerűbben elképzelhetjük a piacot mint egy kigyót (a fenti ábrával). A narancssárga rész a kigyó feje ami népszerű de kevés terméket szimbolizál, a sárga rész pedig ami nem népszerű de sokfajta ( bizonyos zenék, szakkönyvek). A web megjelenésével azonban ezek a termékek is elérhetővé válnak a világ minden embere számára. A digitalizált termékek előállítása ugyanis olcsó , fenntartása nem különb, így a termékek a " kigyó farka" végén elérhetőek lesznek.

1988-ban egy brit hegymászó, Joe Simpson írt egy könyvet "Touching the Void" címmel, ami egy hegymászás tragédiáról szólt. Habár a könyvet jónak tartották, hamar elfeledkeztek róla az emberek. 10 évvel később egy másik kisértetiesen hasonló könyv jelent meg, Jon Krauker "Into Thin Air" -je ami pedig világszenzáció lett. Az utóbbi könyvnek köszönhetően pedig Joe Simpson könyve is ismét keresett lett, olyannyira, hogy évekkel később Joe Simpson könyvét kétszer annyi ember vette meg mint a másikat.

Hogy lehetséges ez ?

Az internet elterjedésében kell keresni a választ. Ugyanis amikor az Amazon közkedvelt lett , az emberek megtalálták Krauker könyvét és felfedezték a hasonlóságot a két könyv között. Így amikor könyvkritikát írtak ezek az online felhasználók megemlítették Simpson könyvét is. Megkell említeni, hogy amíg Krauker könyve a könyvespolcokon voltak addigra Simpson könyvét már alig lehetett megtalálni valahol. 10 évre visszamenőleg akik Krauker könyvét olvasták valószínű nem is tudtak Simpson könyvéről. Az Amazon itt reformálta meg az egész internetes vásárlást : Végtelenített hely a virtuális könyveknek, felhasználva a közösség visszhangját és analizálva a trendeket. Ezt nevezhetjük Long Tailnek. Ez az új gazdasági modell határozza meg napjainkat is, s ezért haltak ki a DVD-tékák, a lemezboltok.