A Long Tail effektus
Története és vizsgálata
Timkó Tamás 2017
Kezdetek
A Long Tail effektus kialakulásának kezdeteit 1946-ra tehetjük és atyját Benoit Mandelbrotot mondhatjuk.2004-ben vált népszerűvé Chris Anderson Wired nevű magazinban publikált cikke révén, ahol megemlítette a közkedvelt Amazon nevű internetes oldalt, mint a Long Tailbe fektetett stratégákról. Anderson egyik késöbbi könyvében a "The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More" tovább magyarázza feltevéseit.
A Long Tail effektus lényege, hogy a cégek magas profitot tudjanak elérni olyan áruk eladásával, amihez nehezen tudunk hozzájutni mindezt kis mennyiségben árulva, ellentétben a nagy mennyiségű, átlagos termékek árulásával.Logikus módon a hagyományos nagy kereskedések nem tudnának piacra dobni minden terméket. Az így eladott termékeket nevezhetjük long tailnek. A farkinca vége tehát az átlagtermékeket mutatja, míg a teteje azt mutatja amiből nincs sok de óriási érdeklődés van iránta.Más szavakkal, egyszerűbben elképzelhetjük a piacot mint egy kigyót (a fenti ábrával). A narancssárga rész a kigyó feje ami népszerű de kevés terméket szimbolizál, a sárga rész pedig ami nem népszerű de sokfajta ( bizonyos zenék, szakkönyvek). A web megjelenésével azonban ezek a termékek is elérhetővé válnak a világ minden embere számára. A digitalizált termékek előállítása ugyanis olcsó , fenntartása nem különb, így a termékek a " kigyó farka" végén elérhetőek lesznek.
1988-ban egy brit hegymászó, Joe Simpson írt egy könyvet "Touching the Void" címmel, ami egy hegymászás tragédiáról szólt. Habár a könyvet jónak tartották, hamar elfeledkeztek róla az emberek. 10 évvel később egy másik kisértetiesen hasonló könyv jelent meg, Jon Krauker "Into Thin Air" -je ami pedig világszenzáció lett. Az utóbbi könyvnek köszönhetően pedig Joe Simpson könyve is ismét keresett lett, olyannyira, hogy évekkel később Joe Simpson könyvét kétszer annyi ember vette meg mint a másikat.