A
számítógépes játékok fejlődése
rövid történelem:
A videójátékok több évtizedes
múltra tekintenek vissza. Az első videojátékot az amerikai Ralp Baernek
tulajdonítjuk, aki 1951-ben létrehozott egy interaktív játékot - habár már Baer
előtt is voltak ehhez hasonló próbálkozások, de a korai videojátékok
leghíresebb darabja az 1962-es Spacewar és az 1972-es Pong. Utóbbi az
asztalitenisz egy fapados változataként vált ismertté, és történelmet írt,
behozva a köztudatba a videojátékok fogalmát. A Pong később egy videojáték
birodalmat szült: a mögötte álló cég, az amerikai Atari Inc. 1972-ben jött
létre. A Pong tévére csatlakoztatható gépként terjedt az Egyesült Államokban,
de igazi sikert az 1977-es gép, az Atari 2600 ért el.
Definíció: A videojáték egy olyan
játék, amellyel a játékos egy felhasználói felületen keresztül lép interakcióba
és arról egy kijelző eszközön keresztül kap visszajelzéseket. A visszajelzések
történhetnek látványban, hangban és fizikailag is, különböző, folyamatosan fejlődő
technikai eszközök segítségével - mint például a képernyők, hangszórók, rezgő
kontrollerek , melyek a jelenkorban elektronikai alapokon működnek. Ezeket a
videojátékokra használt elektronikai eszközök platformokként ismertek, melyek
két főcsoportja a személyi számítógépek és a videojáték-konzolok. Különböző
mértékig hasonlóak a mechanikus elemeket is tartalmazó játékgépek, játék
automaták.”
A játék platformok három
típusa
Árkád
Arcade / árkád gépeknek nevezzük
a játéktermi gépeket. Ezek kizárólag játéktermekben találhatók meg. Egyetlen
játék futtatására tervezték őket, másra nem alkalmasak. A játéktermek a
kilencvenes években, elsősorban a konzolok megjelenése miatt mára teljesen
kihaltak, és szinte kizárólag Japánban lehet találkozni velük-de még itthon is
fellelhetőek játéktermek-, ahol a játékterem-kultúra egyáltalán nem halt ki.
Mára az arcade / árkád inkább egy műfaj neve lett: olyan videojátékokat
nevezünk árkádnak, melyek játéktermi hangulattal rendelkeznek, azaz minden
esetben a látvány, a szórakoztatás, a gyors örömszerzés a cél. (internetes
flash játékok)
Konzol
A videojáték konzolok az
ezredfordulóig kizárólag játékok futtatatására létrehozott gépek voltak,
úgynevezett fix hardverrel: vagyis minden egyes gép előre meghatározott
specifikáció szerint készült, függetlenül attól, hogy mikor gyártották őket. A
gyártók bizonyos időközönként lecserélik a gépeket: ezt nevezzük
generációváltásnak.(Microsoft Xbox, Xbox 360, Xbox One) Egy generációváltás
általában 5-6 évente következik be, hiszen egy gép megtervezése, létrehozása,
piacra küldése hihetetlenül költséges és hosszú folyamat, és a vásárlóknak se
lenne előnyös, ha 1-2 évente komplett gépet kellene cserélniük. Az új gépek
általában nem kompatibilisek a régebbi gépek játékaival. A rivális gyártók
gépei között nincs kompatibilitás. Napainkban három nagy konzolgyártó létezik:
a Microsoft (Xbox-család), a Sony (PlayStation-család) és a Nintendo. Két
különböző konzolfajta létezik: otthoni és hordozható (handheld). A konzolok
átlagosan 140 ezer forint körüli áron indulnak, a konzolgeneráció végére, vagy
az új konzolgeneráció után ez az ár akár a harmadára is visszaeshet.
PC
A PC, azaz a személyi számítógép
a világ legelterjedtebb platformja, de videojáték szempontjából nem a
legjelentősebb. A mennyiséget tekintve ugyan több van belőle a piacon, mint
konzolból, de ezek többsége nem játékra, hanem irodai felhasználásra készült.
Éppen ezért a modern videojáték készítő kiadók is elsősorban konzolra
fejlesztenek, hiszen ott sokkal magasabb a haszonkulcs, a kötött hardver miatt
egyszerűbb a fejlesztés. A PC mindig élen jár a technológiában, itt történnek a
fejlesztések, ez a videojáték ipar motorja. A PC-s játékárak is alacsonyabbak,
hiszen nincs platformtulajdonos, aki felé jutalékot kellene fizetni. A PC-s
játékipar az ezredforduló óta egyre inkább a digitális terjesztés felé fordul,
vagyis a játékokat nem lemezen, dobozolva küldik a piacra, azt otthon, az
interneten vásárolhatja meg. (Steam) A PC legnagyobb hátránya maga a
technológiai fejlődés: egy frissen megvásárolt PC már szinte a vásárlás
pillanatától elévül, vagy értékét veszti. A PC-s játékok ugyanakkor sokkal
hosszabb életűek: bizonyos esetben a felhasználók módosíthatják őket - ezt
nevezzük modolásnak - új pályák és egyéb elemek létrehozásával, vagy a már
meglévők átszabásával. Hogy egy játék modolható-e, az minden esetben az adott
játéktól függ. Éppen ezért akár több évtizedes játékhoz is (Mount & Blade,
Call of duty) érkezhetnek nem hivatalos új tartalmak, amennyiben annak van
aktív közössége, aki hajlandó foglalkozni vele. A PC-s játékok szinte minden
esetben fejlettebbek, mint a konzolosak, legalábbis a látvány szempontjából,
értelemszerűen a sokkal erősebb és testreszabhatóbb hardver miatt. (Witcher
3-ban külön számolja a hajszálak mozgását a gép) Gépigénynek nevezzük a
komponensek összességét, melyek egy játék futtatásához szükségesek. A gépigényt
minden esetben a gyártó (a kiadó vagy a fejlesztő) határozza meg. Általában két
kategóriában: minimum, amin az adott játék elindul, és ajánlott, ahol a lehető
legjobb teljesítményt és minőséget produkálja.
Az evolúció egy játék
szempontjából:
GTA since 1997 – 2011
-2020
Grand Theft Auto
A játék grafikailag leginkább a képregényeket szimulálta,
kevés és igen harsány színével. A felülnézetes, viszonylag kezdetleges 3
dimenziós megjelenítésű környezet sok lehetőséget kínált a játékosnak a
randalírozásra.
Grand Theft Auto: London
1961
1999 júniusában megjelent
a játék tulajdonképpen kiegészítőjének a kiegészítője, a GTA: London, 1961, ami az egyetlen saját
nevén megnevezett helyszínen játszódó epizód a teljes Grand Theft Auto-sorozat
történetében.
Grand Theft Auto: London
1969
Két hónappal korábban, áprilisban jelent
meg az eredeti Grand Theft Auto kiegészítő, a GTA: London 1969, ennek az előzményeit
dolgozza fel a két hónappal később kiadott folytatás. Ez az egyetlen Amerikai
Egyesült Államok területén kívül eső helyszín a sorozat történetében.
Grand Theft Auto 2
1999 októberében jelent
meg a Grand Theft Auto 2, ami szintén felülnézetes,
még mindig kezdetleges, de sokkal igényesebb megjelenésű, és kidolgozottabb
rész. A GTA sorozatban ez az egyetlen, ami a jövőben (a történet
szerint valamikor 2013-ban) játszódik. A jobban kidolgozott játékelemek, a
szebb és több szín miatt a játék élvezhetősége sokat javult az előző részhez
képest. A bejárható terület (Anywhere City) is sokkal nagyobb volt, mint a GTA
első részében, vagy annak kiegészítőjében. A járművek száma viszont gyarapodás
helyett csökkent, eltűntek a motorok és csónakok. A játék a sorozat
történelmében először többjátékos móddal is rendelkezett, a játékosok körében
pedig nagy népszerűségnek örvendett. Ez volt az első olyan GTA, amiben már
tudtunk menteni akármikor, de sajnos csak pénzért.
Grand Theft Auto III
2001 októberében a
Rockstar Games kiadta PlayStation 2 konzolra a legelső 3D-s GTA
epizódot, mely a Grand Theft Auto III nevet kapta. Ez a
rész új fejezetet nyitott a játékok történetében. Ez a játék volt az elsők
között amely valódi 3D élményt tudott nyújtani a játékosnak.
Grand Theft Auto: Vice
City
2002 októberében jelent
meg PlayStation 2 konzolra a GTA: Vice City. A játék kidolgozottabb
történetet, és még több lehetőséget kínált elődjéhez képest. Az 1980-as évek Miamiján alapul, 1986-ban játszódik. Bár a
játék grafikailag nem változott sokat elődjéhez képest, nagy sikert aratott.
Grand Theft Auto: San
Andreas
2004 októberében megjelent
a GTA: San Andreas, ami a '90-es évek Kalifornia és Nevada államának
egy részét tárta a játékosok elé. A játék színhelye az előző részektől eltérően
nem egy, hanem három város, és a közöttük elterülő vidék.
Grand Theft Auto IV
A Rockstar Games a sorozat tizedik évfordulóján,
vagyis 2007 októberében tervezte
kiadni a következő generációs GTA-t, de a játék megjelenését technikai
problémák miatt el kellett halasztani, így a Grand Theft Auto IV az évforduló után hat
hónappal, 2008. április 29-én került
piacra, Xbox 360 és PlayStation 3 konzolokra.
A játék PC-s verziója 2008. december 3-án
jelent meg Európában.
Grand Theft Auto V
A Rockstar Games 2011. november 3-án erősítette
meg, hogy a sorozat következő része fejlesztés alatt áll. Az első
hivatalos esemény a bemutatkozó videó bejelentése volt 2011. október
25-én. A trailer november 2-án került ki a Rockstar Games honlapjára.
Grand
Theft Auto VI
2020-ra
tehető a kiadás dátuma.
hivatkozások:
https://pcguru.hu/uploads/editors/videojatek-utmutato.pdf
https://hu.wikipedia.org/wiki/Videoj%C3%A1t%C3%A9k#T.C3.B6rt.C3.A9nete
http://cuncikak.uw.hu/game/index.html
https://hu.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto_(sorozat)
készítette: Vágó Dániel