A számítógépes játékok fejlődése

http://www.hdwallpaper.nu/wp-content/uploads/2015/10/85038105-b203-4685-b97b-cd90497d4fc1-fallout-4-62_19aq.jpg

rövid történelem:

A videójátékok több évtizedes múltra tekintenek vissza. Az első videojátékot az amerikai Ralp Baernek tulajdonítjuk, aki 1951-ben létrehozott egy interaktív játékot - habár már Baer előtt is voltak ehhez hasonló próbálkozások, de a korai videojátékok leghíresebb darabja az 1962-es Spacewar és az 1972-es Pong. Utóbbi az asztalitenisz egy fapados változataként vált ismertté, és történelmet írt, behozva a köztudatba a videojátékok fogalmát. A Pong később egy videojáték birodalmat szült: a mögötte álló cég, az amerikai Atari Inc. 1972-ben jött létre. A Pong tévére csatlakoztatható gépként terjedt az Egyesült Államokban, de igazi sikert az 1977-es gép, az Atari 2600 ért el.

http://www.arcadepunks.com/wp-content/uploads/2016/03/Atari2600.pnghttps://i.ytimg.com/vi/-vbGBlxVxcQ/maxresdefault.jpg

 

Definíció: A videojáték egy olyan játék, amellyel a játékos egy felhasználói felületen keresztül lép interakcióba és arról egy kijelző eszközön keresztül kap visszajelzéseket. A visszajelzések történhetnek látványban, hangban és fizikailag is, különböző, folyamatosan fejlődő technikai eszközök segítségével - mint például a képernyők, hangszórók, rezgő kontrollerek , melyek a jelenkorban elektronikai alapokon működnek. Ezeket a videojátékokra használt elektronikai eszközök platformokként ismertek, melyek két főcsoportja a személyi számítógépek és a videojáték-konzolok. Különböző mértékig hasonlóak a mechanikus elemeket is tartalmazó játékgépek, játék automaták.”

A játék platformok három típusa

Árkád

Arcade / árkád gépeknek nevezzük a játéktermi gépeket. Ezek kizárólag játéktermekben találhatók meg. Egyetlen játék futtatására tervezték őket, másra nem alkalmasak. A játéktermek a kilencvenes években, elsősorban a konzolok megjelenése miatt mára teljesen kihaltak, és szinte kizárólag Japánban lehet találkozni velük-de még itthon is fellelhetőek játéktermek-, ahol a játékterem-kultúra egyáltalán nem halt ki. Mára az arcade / árkád inkább egy műfaj neve lett: olyan videojátékokat nevezünk árkádnak, melyek játéktermi hangulattal rendelkeznek, azaz minden esetben a látvány, a szórakoztatás, a gyors örömszerzés a cél. (internetes flash játékok)

http://www.automataberles.hu/uploads/contents/normal/automataberles-20161130-62-berles_video_jatek.jpghttps://us.123rf.com/450wm/artisticco/artisticco1408/artisticco140800021/30642604-a-vektoros-illusztr%C3%A1ci%C3%B3-fi%C3%BAk-j%C3%A1tszanak-aut%C3%B3verseny-egy-arcade.jpg?ver=6

Konzol

A videojáték konzolok az ezredfordulóig kizárólag játékok futtatatására létrehozott gépek voltak, úgynevezett fix hardverrel: vagyis minden egyes gép előre meghatározott specifikáció szerint készült, függetlenül attól, hogy mikor gyártották őket. A gyártók bizonyos időközönként lecserélik a gépeket: ezt nevezzük generációváltásnak.(Microsoft Xbox, Xbox 360, Xbox One) Egy generációváltás általában 5-6 évente következik be, hiszen egy gép megtervezése, létrehozása, piacra küldése hihetetlenül költséges és hosszú folyamat, és a vásárlóknak se lenne előnyös, ha 1-2 évente komplett gépet kellene cserélniük. Az új gépek általában nem kompatibilisek a régebbi gépek játékaival. A rivális gyártók gépei között nincs kompatibilitás. Napainkban három nagy konzolgyártó létezik: a Microsoft (Xbox-család), a Sony (PlayStation-család) és a Nintendo. Két különböző konzolfajta létezik: otthoni és hordozható (handheld). A konzolok átlagosan 140 ezer forint körüli áron indulnak, a konzolgeneráció végére, vagy az új konzolgeneráció után ez az ár akár a harmadára is visszaeshet.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c2/Xbox-Console-Set.png/1200px-Xbox-Console-Set.pnghttps://psmedia.playstation.com/is/image/psmedia/about-us-playstation-story-two-column-01-eu-10feb15?$TwoColumn_Image$http://www.nintendo.com/images/page/nes-classic/nes-classic-edition.png

PC

A PC, azaz a személyi számítógép a világ legelterjedtebb platformja, de videojáték szempontjából nem a legjelentősebb. A mennyiséget tekintve ugyan több van belőle a piacon, mint konzolból, de ezek többsége nem játékra, hanem irodai felhasználásra készült. Éppen ezért a modern videojáték készítő kiadók is elsősorban konzolra fejlesztenek, hiszen ott sokkal magasabb a haszonkulcs, a kötött hardver miatt egyszerűbb a fejlesztés. A PC mindig élen jár a technológiában, itt történnek a fejlesztések, ez a videojáték ipar motorja. A PC-s játékárak is alacsonyabbak, hiszen nincs platformtulajdonos, aki felé jutalékot kellene fizetni. A PC-s játékipar az ezredforduló óta egyre inkább a digitális terjesztés felé fordul, vagyis a játékokat nem lemezen, dobozolva küldik a piacra, azt otthon, az interneten vásárolhatja meg. (Steam) A PC legnagyobb hátránya maga a technológiai fejlődés: egy frissen megvásárolt PC már szinte a vásárlás pillanatától elévül, vagy értékét veszti. A PC-s játékok ugyanakkor sokkal hosszabb életűek: bizonyos esetben a felhasználók módosíthatják őket - ezt nevezzük modolásnak - új pályák és egyéb elemek létrehozásával, vagy a már meglévők átszabásával. Hogy egy játék modolható-e, az minden esetben az adott játéktól függ. Éppen ezért akár több évtizedes játékhoz is (Mount & Blade, Call of duty) érkezhetnek nem hivatalos új tartalmak, amennyiben annak van aktív közössége, aki hajlandó foglalkozni vele. A PC-s játékok szinte minden esetben fejlettebbek, mint a konzolosak, legalábbis a látvány szempontjából, értelemszerűen a sokkal erősebb és testreszabhatóbb hardver miatt. (Witcher 3-ban külön számolja a hajszálak mozgását a gép) Gépigénynek nevezzük a komponensek összességét, melyek egy játék futtatásához szükségesek. A gépigényt minden esetben a gyártó (a kiadó vagy a fejlesztő) határozza meg. Általában két kategóriában: minimum, amin az adott játék elindul, és ajánlott, ahol a lehető legjobb teljesítményt és minőséget produkálja.

http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/b31c4ced285e73f40c884d009c5a7da6.pnghttps://simplecomputing.co.uk/wp-content/uploads/2015/09/custom_gaming_pc_build.pnghttp://i2.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/013/397/steam-summer-sale.jpg

Az evolúció egy játék szempontjából:

GTA since 1997 – 2011 -2020

Grand Theft Auto

A játék grafikailag leginkább a képregényeket szimulálta, kevés és igen harsány színével. A felülnézetes, viszonylag kezdetleges 3 dimenziós megjelenítésű környezet sok lehetőséget kínált a játékosnak a randalírozásra.

http://dotageeks.com/wp-content/uploads/2015/10/Grand-Theft-Auto-1-5.jpg

Grand Theft Auto: London 1961

1999 júniusában megjelent a játék tulajdonképpen kiegészítőjének a kiegészítője, a GTA: London, 1961, ami az egyetlen saját nevén megnevezett helyszínen játszódó epizód a teljes Grand Theft Auto-sorozat történetében.

https://vignette2.wikia.nocookie.net/gtawiki/images/b/b3/GTA_-_London_1961.png/revision/latest?cb=20130127222541

Grand Theft Auto: London 1969

Két hónappal korábban, áprilisban jelent meg az eredeti Grand Theft Auto kiegészítő, a GTA: London 1969, ennek az előzményeit dolgozza fel a két hónappal később kiadott folytatás. Ez az egyetlen Amerikai Egyesült Államok területén kívül eső helyszín a sorozat történetében.

http://www.myabandonware.com/media/screenshots/g/grand-theft-auto-mission-pack-1-london-1969-bx1/grand-theft-auto-mission-pack-1-london-1969_4.jpg

Grand Theft Auto 2

1999 októberében jelent meg a Grand Theft Auto 2, ami szintén felülnézetes, még mindig kezdetleges, de sokkal igényesebb megjelenésű, és kidolgozottabb rész. A GTA sorozatban ez az egyetlen, ami a jövőben (a történet szerint valamikor 2013-ban) játszódik. A jobban kidolgozott játékelemek, a szebb és több szín miatt a játék élvezhetősége sokat javult az előző részhez képest. A bejárható terület (Anywhere City) is sokkal nagyobb volt, mint a GTA első részében, vagy annak kiegészítőjében. A járművek száma viszont gyarapodás helyett csökkent, eltűntek a motorok és csónakok. A játék a sorozat történelmében először többjátékos móddal is rendelkezett, a játékosok körében pedig nagy népszerűségnek örvendett. Ez volt az első olyan GTA, amiben már tudtunk menteni akármikor, de sajnos csak pénzért.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/17/GTA2_PC_in-game_screenshot.jpg

Grand Theft Auto III

2001 októberében a Rockstar Games kiadta PlayStation 2 konzolra a legelső 3D-s GTA epizódot, mely a Grand Theft Auto III nevet kapta. Ez a rész új fejezetet nyitott a játékok történetében. Ez a játék volt az elsők között amely valódi 3D élményt tudott nyújtani a játékosnak.

https://lh5.ggpht.com/ujih8zF9R2ghF-qx2-gfu9hzDybab_hkmbTcelcS_lipXzbN0Yq9uSjXXNhfMucNqW84=h900

Grand Theft Auto: Vice City

2002 októberében jelent meg PlayStation 2 konzolra a GTA: Vice City. A játék kidolgozottabb történetet, és még több lehetőséget kínált elődjéhez képest. Az 1980-as évek Miamiján alapul, 1986-ban játszódik. Bár a játék grafikailag nem változott sokat elődjéhez képest, nagy sikert aratott.

https://cdn.jaleco.com/gen_screenshots/en-US/windows/grand-theft-auto-vice-city/large/grand-theft-auto-vice-city-01-700x437.jpg

Grand Theft Auto: San Andreas

2004 októberében megjelent a GTA: San Andreas, ami a '90-es évek Kalifornia és Nevada államának egy részét tárta a játékosok elé. A játék színhelye az előző részektől eltérően nem egy, hanem három város, és a közöttük elterülő vidék.

https://lh6.ggpht.com/8ZUdV9WZUDgmR57IAnZ8UrJWll0TJcovweFNQjXUzjNCIkR4C7XV-jaLz4K1e0-8uS08=h900

Grand Theft Auto IV

A Rockstar Games a sorozat tizedik évfordulóján, vagyis 2007 októberében tervezte kiadni a következő generációs GTA-t, de a játék megjelenését technikai problémák miatt el kellett halasztani, így a Grand Theft Auto IV az évforduló után hat hónappal, 2008április 29-én került piacra, Xbox 360 és PlayStation 3 konzolokra. A játék PC-s verziója 2008december 3-án jelent meg Európában.

http://www.rockstargames.com/IV/screens/042.jpg

Grand Theft Auto V

A Rockstar Games 2011november 3-án erősítette meg, hogy a sorozat következő része fejlesztés alatt áll. Az első hivatalos esemény a bemutatkozó videó bejelentése volt 2011. október 25-én. A trailer november 2-án került ki a Rockstar Games honlapjára.

https://576kb.hu/media/oander/highlitedproducts/12/GTA5-3.jpg

Grand Theft Auto VI

2020-ra tehető a kiadás dátuma.

 

 

hivatkozások:

https://pcguru.hu/uploads/editors/videojatek-utmutato.pdf

https://hu.wikipedia.org/wiki/Videoj%C3%A1t%C3%A9k#T.C3.B6rt.C3.A9nete

http://cuncikak.uw.hu/game/index.html

https://hu.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto_(sorozat)

 

készítette: Vágó Dániel