Hálózati ismeretek I.

Közösségi hálózatok - Facebook

Zsigovics Viktória, 2017. tavasz

A Facebook a mindenki által ismert közösségi hálózat, amit a legtöbben éjjel-nappal használnak. Megosztunk magunkról képeket, információkat, videókat, amivel más vissza is élhet, csak mi nem gondolunk bele ennek veszélyébe.

Története

A Facebook amerikai alapítású közösségi hálózat, amely 2004. február 4-én kezdte meg működését. Eredetileg Thefacebook-nak hívták. Az egyik legnagyobb ismeretségi hálózat a világon, amely 2011 februárjára már több mint 637 millió regisztrált felhasználót számlált. A Facebook a világ leggyakrabban használt szociális hálózatává vált a 2009. januári Compete.com rangsorolása alapján, az aktív havi felhasználók száma szerint, megelőzve a MySpace nevű közösségi oldalt.2009. november 25-én Mark Zuckerberg bejelentette, hogy a Skype és a Twitter mintájára tőzsdére viszi a Facebookot. 2011 tavaszán a tőzsdei bevezetést még mindig korainak találták, és az időpontját 2012-re tették, közben azonban a Facebook értékét folyamatosan számítgatták és felbecsülték. A tőzsdei bevezetésre végül 2012. május 18-án délután 17 órakor került sor. A következő mérföldkő 2012. október 4. – ezen a napon a Facebook elérte az 1 milliárd regisztrált felhasználót.Felhasználóinak száma 1,23 milliárd, a teljes internetpopuláció 38%-a. Több mint egymilliárd felhasználó használja mobiljáról a Facebookot.

Használata

faceprtcs

Ahogan képen is látható a Facebook kezelőfelülete több részből áll. Fejlévben található a kereső rész, ahol embereket, eseményeket is kersehetsz, Kezdőlap menü,valamint egyéb értesítést jelző gombok: ismerős, üzenet, értesítés. A bal oldali hasábban láthatod a csoportjaid, esemény naptárat, játékokat stb. Középen fölül tudod megosztani minden ismerősöddel, hogy mi történt vagy mi történik veled kép, szöveg vagy videó formában. Alatta pedig láthatod az ismerőseid által megosztott dolgokat. Jobb oldalon pedig chat-rész található, ahol beszélgetni tudsz az ismerőseiddel, fölötte meg egy "értesítés" féle ablak, ami kijelzi, hogy kinek van a születésnapja, ki milyen játékra kért fel stb.Szinte minedenki használja a Facebookot, de az itt a kérdés hogy mire? Vagy inkább az, hogy mire kellene vagy mire nem? Képeket, videókat osztogatni ér, de nem mindegy, hogy milyenek.Mindenkinek vannak olyan fotói, amit jó, ha csak az igen közeli barátok látnak. A Facebook szerencsére biztosít számunkra pár adatvédelmi beállítást, mely segítségével beállíthatjuk, hogy ki milyen bejegyzéseinket láthatja. Ezek jól jönnek néha, ha nem szeretnénk, hogy mindenki lássa, merre voltunk nyaralni, éppen kapcsolatban vagyunk-e, vagy éppen honnan csekkolunk be. Akadnak olyan tartalmak is, amelyek esetleg nem jó, ha fiatalabbak elé kerülnek, esetleg a munkatársak vagy családtagok előtt kellemetlen helyzetbe hozhatnak. Amikor bejegyzést teszel közzé, minden alkalommal megszabhatod, hogy azt kik lássák. Ezen kívül az adatvédelmi beállításoknál is megadhatsz bizonyos alapvető beállításokat. Most részletesen megmutatjuk, hogyan állíthatod be ezeket a Facebook fiókodban!

Statisztika

Naponta átlagosan 86 percet Facebookozik egy magyar felhasználó, a legintenzívebb felhasználók körében felülreprezentáltak a nők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak, akiknek 86 százaléka lefekvés előtt is ránéz a közösségi oldalra. 46 százaléka a felhasználóknak követ úgy is online tartalmat, hogy a Facebookon olvassa a megosztott híreket, és már nem kattint át a híroldalra, és a leghitelesebbnek gondolt oldalak között egyaránt szerepel az Index és Tibi atya is – derül ki a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) és az NRC kutatásából, amely azt vizsgálta, hogyan viselkedik és fogyaszt tartalmat a magyar Facebookozó.Ha már Facebook, akkor mindennapi használat: az aktív felhasználók négyötöde egy napot sem hagy ki az oldal nézegetése nélkül, további 8% maximum heti 1 napot tölt el a közösségi oldal használata nélkül. A szokásokat, a felhasználói intenzitást, a funkciók kihasználásának volumenét és a fogyasztott tartalmak típus- és témakörbeli széleskörűségét jól meghatározza az oldalon eltöltött idő alapján való heavy, medium és light felhasználói besorolás. A heavy, tehát intenzív felhasználók körében felülreprezentáltak a nők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak, míg a light, tehát kevésbé intenzív felhasználóknál a férfiak, a felsőfokú végzettségűek, illetve a harmincasok felé billen a mérleg nyelve.Az aktív böngészéssel töltött idő egyébként naponta átlagosan 86 perc – hétköznap pár perccel kevesebb, hétvégi napokon pedig picit több. A csúcsidőszak tekintetében sincs nagy differencia a munkanapok és szünnapok között: az esti órákban ülnek neki a felhasználók legnagyobb arányban az oldal böngészésének. Természetesen minél több időt tölt valaki az oldalon átlagosan, annál valószínűbb, hogy okostelefonját is használja. A mobileszközökön való facebookozás egyébként elsősorban időtöltésként, unaloműzésként kap hangsúlyt a felhasználók életében: utazáskor, várakozáskor minden második, de még elalvás előtt is minden harmadik felhasználó nyomkodja e célból készülékét. Érdekesség, hogy mára a mobileszközök használtának skillje már elérte azt a szintet, hogy az aktív tevékenységek (lájkolás, kommentelés, megosztás) ugyanannyira jellemzők okostelefonról vagy tabletről, mint laptopról, vagy asztali számítógépről. A passzív (nézelődés, hírfolyam görgetése, stb.) facebookozás viszont valamivel jellemzőbb a PC-ről történő használat alkalmával, tehát a felhasználói aktivitást – interaktivitást – elsősorban már nem a használt eszköz, hanem az éppen facebookozásra fordított idő és a multitasking tevékenység másik komponense befolyásolhatja.

Hatása

Egy olyan technkai világban élünk, ahol az emeri kapcsolatok semmivé válnak. Köszönhető mindez az okostelefon feltalálásának, tovább fejlesztéséhez. Lassan oda fogunk jutni, hogy senki sem fog beszélni egymással, mert fontosabb lesz a telefont nyomkodni és a Facebookot nézegetni, mint az, hogy egy értelmes mondatot váltsanak egymással üzengetés helyett. De nem csak az emberi kapcsolatok mennek tönkre, hanem a helyesírás is, mert egyre több rövidítéseket használunk mint pl: szercsi, lovcsi stb és ezek maradnak meg, mellesleg a telefonban a billentyűzet kiír különféle szöveg variációkat, amiket el is tudunk menteni. Ennek következtében már nem kell begépelni a szöveget, elég lesz az eleje a többit megoldja a telefon. Arról nem is beszélve, hogy a monoton Facebookozás függőséget is okozhat! Vagy már okozott is, mivel nem lehet látni olyan embert, aki nem a telefonján lóg. Kevesen vannak azok, akik tömegközlekedési eszközön utaznak és inkább könyvet olvasnak, mint telefonjukat nyomkodják.

Veszélyei

Vajon kinek a fejében fordul meg az a gondolat, hogy "valóban" azzal az emberrel beszélek, akivel egyáltalán akartam? Hogy lehetünk annyira biztosak abban, hogy akivel üzengetünk, az nem csak kiadja magát valakinek, akinek mi szeretnénk? Sehogy, mivel a Facebook lehetőséget ad (akár egy e-mail címmel is) több fiókot hozzon létre. Aztán valaki bejelöl, rád ír, beszélgettek aztán felmerül a találka ötlete és te elmész vagy el fogsz menni, mert amiket írt neked azt elhiszed, éppen azért mert nem ad vagy adott okot arra, hogy hazudjon. Ráadásul nem minden esetben láthatod, hogy kivel beszélsz, nem látod az arcát, hogy hogy reagál a különböző kérdéseidre, kijelentéseidre. Egy ismerkedénél fontos, hogy egymás reakcióit figyeljétek és bizonyos következtetéseket vonjátok le, mert az fontosabb és pontosabb képet ad arról, hogy milyen ember az, akivel beszélsz, tisztább képet ad arról, hogy hogy reagál rád.